השפות הראשונות והעתיקות ביותר שנאמרו אי פעם: מקורות התקשורת האנושית

תחגרו! הגיע הזמן לחזור אחורה בזמן ולגלות מהי השפה החיה העתיקה ביותר על פני כדור הארץ.

השפות הראשונות והעתיקות ביותר שנאמרו אי פעם: מקורות התקשורת האנושית

יש היום 7,168 שפות חיות בעולם. מתוכם, שליש נמצאים כעת בסכנת הכחדה. ומתוך השליש הזה, לרבים נותרו פחות מ-1,000 רמקולים. אבל מה הוותיק שבהם? מהן השפות העתיקות ביותר בעולם? איך נשמעו המילים הראשונות שדיברו אבותינו? 

מכיוון שראיות חדשות צצות מחדש מדי יום, איננו יכולים עדיין לדעת מהי השפה הראשונה שנאמרה אי פעם. אבל בלשנים והיסטוריונים מסכימים שאלו הן השפות העתיקות ביותר בעולם: 

  • אכדית 
  • עֲרָבִית 
  • אֲרָמִית 
  • סִינִית 
  • מִצרִי 
  • אלמיט 
  • יווני 
  • עִברִית 
  • חִתִי 
  • Hurrian 
  • גאלית אירית 
  • לָטִינִית 
  • יוונית מיקנית 
  • פאלאיק 
  • סנסקריט 
  • שומרית 
  • טמילית 

שפות תמיד היו מרתקות בגלל התפקיד שמילאו כאחד מעמודי התווך של הציוויליזציה על פני כדור הארץ. תארו לעצמכם עולם שבו ישויות לא מתקשרות. איך נראה העולם הזה? זה בלתי נתפס. שפות עיצבו את האנושות במשך עידן ועידנים והן ממשיכות לעשות זאת גם היום. הם נזילים ונמצאים בהתפתחות מתמשכת. אבל המטמורפוזה הנצחית שלהם מקשה על היסטוריונים ובלשנים לקבוע מהן השפות העתיקות ביותר בעולם. 

מה הייתה השפה הראשונה על פני כדור הארץ? 

אנחנו יודעים רק מה שההיסטוריה אומרת לנו. וההיסטוריה אומרת שהשפה המדוברת הראשונה הופיעה לפני 10,000 שנה. אבל לעולם לא נוכל לדעת בוודאות כי אף אחד לא היה שם כדי לאשר. אז יש רק דרך אחת לשפוט את גילה של שפה: לפי ההוכחה המוקדמת ביותר לצורתה הכתובה. עם זאת, זה עדיין נותר ניחוש, מכיוון שתמיד יתכן שארכיאולוגים עשויים לגלות משהו חדש מחר. משהו שיכול לשנות את ההיסטוריה כפי שאנו מכירים אותה. יתר על כן, שפות עתיקות אלו היו בוודאי בשימוש הרבה לפני שנכתבו באבן או על פפירוס. אבל לכמה זמן? זה נשאר בגדר תעלומה. 

מיותר לציין שהשפות האנושיות הראשונות היו כנראה פשוטות, והורכבו מצלילים ומחוות בסיסיות ששימשו לתקשורת צרכי הישרדות בסיסיים כמו מזון, מים ומקלט. עם הזמן, השפות המוקדמות הללו התפתחו והתגוונו ככל שהחברות האנושיות הפכו מורכבות יותר והחלו לעסוק במסחר, חקלאות ופעילויות אחרות. 

למרות שאולי לעולם לא נדע בוודאות מה הייתה השפה האנושית הראשונה, מחקרים עדכניים מצביעים על כך שהשפה הייתה חלק מהותי מהחוויה האנושית במשך אלפי דורות ושהיא ממשיכה להתפתח ולהסתגל לעולמנו המשתנה. 

שפות עתיקות: השפות המתות העתיקות ביותר על פני כדור הארץ 

שפות עתיקות מתייחסות בדרך כלל לשפות נכחדות עתיקות שאין להן עוד דוברים. שפה מתה , לעומת זאת, היא "כזו שאינה עוד שפת האם של אף קהילה", גם אם היא עדיין בשימוש, כמו לטינית . 

oldest language in the world
“Hercules furens” by Seneca

ההוכחה הארכיאולוגית שיש לנו היום מאפשרת לנו לקבוע שהשפה המתה העתיקה ביותר בעולם היא השפה השומרית. משנת 3500 לפני הספירה לפחות, ההוכחה העתיקה ביותר לשומרית כתובה נמצאה בעיראק של היום על חפץ המכונה לוח קיש. לפיכך, בהינתן עדויות אלו, השומרית יכולה להיחשב גם לשפה הראשונה בעולם או לאחת מהשפות העתיקות. 

השומרית הוחלפה בהדרגה באכדית כשפה מדוברת בסביבות שנת 2000 לפני הספירה, אך היא המשיכה לשמש כשפה ספרותית, טקסית, מדעית וקדושה עד למאה ה-1 לספירה. לא ידוע לעולם המודרני עד המאה ה-19, כאשר אשורולוגים החלו לפענח את כתובות היתדות שלה, ניתן לחלק את השומרית הכתובה למספר תקופות זמן: שומרית ארכאית (המאה ה-31-26 לפנה"ס), שומרית עתיקה או קלאסית (המאה ה-26-23 לפנה"ס), ניאו. -שומרית (המאה ה-23-21 לפנה"ס), השומרית המאוחרת (המאה ה-20-18 לפנה"ס) ופוסט-שומרית (אחרי 1700 לפנה"ס). 

שפות עתיקות אחרות שנכחדו כעת הן: 

  • הוריאן   – ההוכחה העתיקה ביותר להוריאן כתובה מתוארכת למאה ה-21 לפני הספירה; 
  • פלאי  – מעיד על לוחות כתב יתדות בהאטוסה מתקופת הברונזה – בערך המאה ה-16 לפני הספירה; 
  • מצרית  – המשפט הכתוב המלא המוקדם ביותר שלו תוארך ל-2690 לפנה"ס בערך; 
  • אכדית  – טקסטים שהעידו לראשונה מסביבות אמצע האלף השלישי לפני הספירה; 
  • Elamite  – הכתבים האלאמיים הקדומים ביותר משתמשים בכתב פיקטוגרפי ומתוארכים מאמצע האלף ה-3 לפני הספירה; 
  • חיתי  – הטקסט העתיק ביותר הידוע בשפה החיתית נכתב על ידי אניטה, מלך שמלך במאה ה-17 לפני הספירה; 
  • יוונית מיקנית  – הצורה הקדומה ביותר של השפה היוונית עם הכתבים המוקדמים ביותר משנת 1450 לפני הספירה.

10 השפות החיות העתיקות בעולם 

כמו לכל דבר אחר בעולם, לשפות יש מחזור חיים. הם נולדים, ואז גדלים, לפעמים עוברים מוטציה ולבסוף מתים. ובכל זאת, ישנן שפות על פני כדור הארץ שנמצאות על שפתיהם של אנשים במשך אלפי שנים וממשיכות להתקיים עד היום. 

הנה כמה מהשפות העתיקות ביותר בעולם המדוברות עד היום. 

סנסקריט (בן סמ"ק 3500 שנים) 

הוכחה ראשונה: האלף השני לפני הספירה 

דובר ב: הודו 

מספר הדוברים הנוכחי: 5 מיליון 

סנסקריט הייתה השפה הצרפתית של הודו העתיקה וימי הביניים ואת התיעוד הכתוב הראשון שלה ניתן למצוא בריגבודה, אוסף של מזמורים בסנסקריט וודיים. 

למרות שרבים מאמינים שסנסקריט היא שפה נכחדת, 24,800 אנשים רשמו סנסקריט כשפת האם שלהם במפקד האוכלוסין של 2011. בנוסף, היא ממשיכה לשמש כשפה טקסית ופולחנית בהינדואיזם ובכמה שיטות בודהיסטיות.  

יוונית (בן סמ"ק 3400 שנים) 

הוכחה ראשונה: 1450 לפני הספירה. 

מדוברת ב: יוון, דרום איטליה 

מספר הדוברים הנוכחי: 13 מיליון 

יוונית הוזכרה גם בקטגוריית "שפות נכחדות" כי היוונית המיקנית היא המבשרת של היוונית המודרנית. לפיכך, ניתן להתווכח אם השפה היוונית שאנו מדברים כיום היא אכן בת 3400 שנים או לא. עם זאת, מכיוון ששורשיה נעוצים ביוונית מיקנית, כולנו יכולים להסכים שיוונית היא אכן אחת השפות החיות העתיקות בעולם. 

השפה היוונית תופסת מקום חשוב בהיסטוריה הודות לספרות העשירה שלה הכוללת שירים אפיים כמו איליאדה ואודיסאה . בנוסף, יוונית היא גם השפה שבה מורכבות רבות מיצירות היסוד באסטרונומיה, מתמטיקה, לוגיקה ופילוסופיה (הדיאלוגים האפלטוניים ויצירותיו של אריסטו). 

מצרי קופטי (בן סמ"ק 2200 שנה) 

הוכחה ראשונה: המאה השנייה לפני הספירה 

מדוברות ב: מצרים 

מספר הדוברים הנוכחי : לא ידוע

מתישהו במאה ה-2 לפנה"ס החלה לכתוב את השפה המצרית באלפבית הקופטי (עיבוד של האלפבית היווני), כך שהשפה הקופטית יכולה להיחשב לשלב האחרון של השפה המצרית. 

למרבה הצער, השפה כנראה תיכחד בקרוב מכיוון שנותרו רק אנשים בודדים בעולם שממשיכים להשתמש בקופטית כשפת היומיום שלהם. 

'First language' by NEOM©

עברית (בן סמ"ק 3000 שנה) 

הוכחה ראשונה: המאה ה-10 לפני הספירה 

דובר ב: ישראל 

מספר הדוברים הנוכחי: 9.3 מיליון

המבשר המוקדם ביותר של העברית הוא כתובת חירבת קייאפה בעברית עתיקה שהתגלתה בשנת 2007, ליד העיר הישראלית בית שמש, 30 ק"מ מירושלים. 

הדבר המרתק בעברית הוא שהיא הפסיקה להיות שפת דיבור יומיומית אי שם בין 200 ל-400 לספירה. לאחר מכן, היא המשיכה לשמש לאורך כל תקופת ימי הביניים כשפת הליטורגיה היהודית, הספרות הרבנית והשירה. אף על פי כן, עם עלייתה של הציונות במאה ה-19 היא קמה לתחייה כשפה מדוברת וספרותית, והפכה לשפה המרכזית של הקהילה היהודית ולאחר מכן של מדינת ישראל . 

סינית (בן סמ"ק 3200 שנים) 

הוכחה ראשונה: 1250 לפני הספירה 

מדובר ב: בעיקר בסין, אך גם במדינות אחרות בעולם 

מספר הדוברים הנוכחי: 1.3 מיליארד

סינית עתיקה היא השלב העתיק ביותר של הסינית והאב הקדמון של כל הזנים המודרניים של סינית. הדוגמאות המוקדמות ביותר לסינית הן כתובות עתידות על עצמות אורקל מסביבות 1250 לפני הספירה, בתקופת שושלת שאנג המאוחרת.

oldest language
"Hebrew" by Mick Haupt©

ארמית (בן סמ"ק 3100 שנים) 

הוכחה ראשונה: המאה ה-11 לפני הספירה 

דובר ב: המזרח התיכון ומערב אסיה 

מספר רמקולים נוכחי: cc. 2 מיליון 

במהלך כ-3,100 שנות ההיסטוריה שלה, שימשה הארמית כשפת פולחן אלוהי ולימוד דת, ניהול אימפריות וכשפת האם של מספר אנשים שמיים מהמזרח הקרוב. 

מבחינה היסטורית, ארמית הייתה שפתם של הארמים, העם דובר השמית מהאזור שבין צפון הלבנט לצפון עמק החידקל. 

ערבית (בן סמ"ק 2800 שנים) 

הוכחה ראשונה: המאה ה-1 לפני הספירה 

מדוברת: יש 25 מדינות שבהן ערבית היא שפה רשמית או שיתופית 

מספר הדוברים הנוכחי: 335 מיליון 

ערבית עתיקה היא האב הקדמון של השפה הערבית ומאמינים שהכתובת המוקדמת ביותר שלה היא תפילה לשלושת האלים של הממלכות הכנעניות עבר הירדן המתוארכות לתחילת האלף הראשון לפני הספירה. 

פרסית (פרסית) (בן סמ"ק 2500 שנה) 

הוכחה ראשונה: 522 – 486 לפנה"ס 

דובר ב: איראן, טג'יקיסטן, אוזבקיסטן, עיראק, רוסיה, אזרבייג'ן ואפגניסטן 

מספר הדוברים הנוכחי: 65 מיליון

האב הקדמון של פרסית או פרסית הוא פרסית עתיקה , שפה שמעידה לראשונה בכתובותיו של דריוש הראשון ששלט בין 522 ל-486 לפני הספירה. 

דוגמאות לפרסית עתיקה נמצאו במה שהיא כיום איראן, רומניה, ארמניה, בחריין, עיראק, טורקיה ומצרים. עם זאת, ההוכחה החשובה ביותר היא הכתובת בהיסטון שהיא כתובת רב-לשונית שהייתה חיונית לפענוח כתב היתדות מכיוון שהיא כוללת שלוש גרסאות של אותו טקסט, שנכתבו בפרסית עתיקה, אלמית ובבלית (מגוון של אכדית ). 

oldest living language
"The Holy Book" by T Foz©

טמילית – השפה העתיקה בעולם? 

הוכח לראשונה: דיון נרחב; ההצעות נעות בין 5320 לפנה"ס למאה ה-8 לספירה 

דובר ב: הודו 

מספר הדוברים הנוכחי: 83 מיליון 

הכתיבה הטמילית הקדומה ביותר מעידה בכתובות וחרסים מהמאה ה-5 לפני הספירה. עם זאת, עם גילויו של Tolkāppiyam, טקסט הדקדוק הטאמילי הקדום ביותר והיצירה העתיקה ביותר ששרדה בספרות הטמילית, החלו חוקרים להתווכח על גילו האמיתי של הטמילית. מחבר Tolkāppiyam מרבה להזכיר את "הם אומרים כך" (או משהו דומה) המצביע על מסורת דקדוק וספרות עשירה עוד לפניו. מטבע הדברים, בלשנים החלו לתהות האם עלינו לצאת עם השפה הטמילית לפחות כמה אלפי שנים לפני טולקאפיאם. 

למרבה הצער, כרגע אין ראיות ארכיאולוגיות התומכות בטענה זו, ולכן מומחים נצמדים לממצאים המקוריים. 

גאלית אירית (בת 1500) 

הוכחה ראשונה: המאה הרביעית לספירה 

מדוברת ב: אירלנד 

מספר הרמקולים הנוכחי: 1.2 מיליון משתמשים

הכתבים הגאליים האיריים המוקדמים ביותר מתוארכים למאה הרביעית לספירה, בצורת כתבי אוגהאם הליניאריים, בשלב של השפה המכונה אירית פרימיטיבית . לאחר מכן, אירית פרימיטיבית עברה לארית עתיקה עד המאה ה-5. במהלך תקופה זו, השפה האירית ספגה כמה מילים לטיניות ועד המאה ה-10, היא התפתחה שוב לאירית תיכונה, אשר הייתה מדוברת ברחבי אירלנד ובסקוטלנד ובאי מאן. 

החל מהמאה ה-12, האירית התיכונה החלה להתפתח לארית מודרנית באירלנד, גאלית סקוטית בסקוטלנד, והשפה המנקית באי מאן. עם זאת, מהמאה ה-18 ואילך, השפה החלה לאבד גובה. אבל אנחנו צריכים לבקש מקלייר וג'יימי פרייזר לספר לנו יותר על הסיפור הזה, לא? 

מהן השפות העתיקות ביותר המדוברות עד היום? 

השפות העתיקות ביותר המדוברות עד היום הן טמילית, סנסקריט, יוונית, עברית, סינית, ערבית, מצרית קופטית, ארמית ופרסית. 

מהן 5 השפות האירופיות העתיקות ביותר? 

חמש השפות האירופיות העתיקות ביותר הן: יוונית, לטינית, באסקית, ליטאית וגאלית אירית. למרות הלטינית נחשבת לשפה מתה, רבים עדיין לומדים לטינית ואף דוברים אותה באופן שוטף. 

כמה שפות יש בעולם? 

לפי אתנולוג, יש היום 7,168 שפות חיות בעולם. 

מדוע חשוב לשמור על שפות בסכנת הכחדה? 

שימור שפות בסכנת הכחדה חשוב מכיוון שהן חיוניות לשימור וזהות תרבותית. כאשר שפה נעלמת, היא לוקחת איתה לעתים קרובות פרספקטיבה ייחודית של העולם, כולל ידע על מסורות, סיפורים, שיטות רפואיות ועוד. 

יתרה מכך, שפות בסכנת הכחדה מציעות תובנה שימושית בבלשנות ובמדעי הקוגניציה, ובמקביל גם תורמות לגיוון הלשוני. כל השפות, לא משנה כמה גדולות או קטנות, מציעות נקודות מבט ורעיונות ייחודיים על העולם בו אנו חיים. 

מהי השפה המדוברת ביותר בעולם כיום? 

השפה המדוברת ביותר בעולם היא סינית מנדרינית עם 920 מיליון דוברי שפת אם. עם זאת, אם סופרים גם דוברי שפת אם וגם שאינם דוברי שפת אם, אנגלית היא השפה המדוברת ביותר עם 1.5 מיליארד דוברים. 

מה אנחנו יכולים ללמוד מלימוד השפות העתיקות בעולם? 

לימוד השפות העתיקות ביותר בעולם נותן לנו הצצה לעבר שלנו, ומציע תובנות לגבי התפתחות התקשורת האנושית, הארגון החברתי והפרקטיקות התרבותיות. היא מאפשרת לנו לעקוב אחר מסלולי ההגירה האנושית המוקדמת, שכן מאפייני השפות נושאים לעתים קרובות סימנים של אירועים ותמורות היסטוריות. 

יתר על כן, כמאגרים חיים של היסטוריה וחוכמה אנושית, הם גם משמרים טכנולוגיה עתיקה, יחסים סביבתיים ואידיאולוגיות פילוסופיות. 

בעיקרו של דבר, חקר שפות עתיקות מעמיק את הבנתנו את המסע שלנו על פני כדור הארץ ואת השיטות המגוונות שמצאנו כדי לבטא את המחשבות, החוויות והרעיונות שלנו. 


דבר שפה חדשה תוך 10 דקות בלבד ביום 

איך תרגיש לדעת שאתה מסוגל לדבר באחת מהשפות החיות העתיקות בעולם? 

ובכן, זה יום המזל שלך מכיוון ש-Monly יכול לעזור לך ללמוד 5 מהשפות האלה. לכן, אם מתחשק לך, אתה יכול להתחיל ללמוד אחד כבר עכשיו . זה כיף, קל ויעיל! 

רוצה יותר? עם Mondly, תקבל יותר בכל יום. שיעורים יומיים מהירים. 5 דקות ביום. זה כל כך כיף, אתה תתמכר. החלק הכי טוב? אתה תהיה שוטף תוך זמן קצר. 

התחל להשתמש ב Mondly בחינם במחשב שלך או הורד את האפליקציה ולמד שפות במהירות בכל זמן ובכל מקום. 

 

משתמש אנונימי (לא מזוהה)'s Gravatar

Patrik R

מומחי SEO ומכור לשיווק שרוצה שהכל יהיה אופטימלי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


Related articles